Reklama

To jaki jest wynik: 1 czy 16? Źródłem rozbieżności nie jest trudność obliczeń, tylko konsekwencja w stosowaniu reguł i... nasza pamięć. Choć kolejność wykonywania działań poznaje się w 4 klasie podstawówki, wielu z nas zasady uleciały już z głów. W takim razie dla przypomnienia:

Reklama
  • najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
  • potem potęgowanie i pierwiastkowanie,
  • następnie mnożenie i dzielenie – od lewej do prawej strony,
  • na końcu dodawanie i odejmowanie – również od lewej do prawej.

Do tego należy pamiętać o sytuacji, w której nawias spełnia funkcję mnożenia. Liczymy?

Zagadka matematyczna: ile to jest 8÷2×(2+2)?

Najpierw działanie w nawiasie, następnie pozostałe operacje od lewej do prawej strony. Dla przejrzystości rozpisujemy obliczenia jedno pod drugim:

8÷2(2+2)=?
8÷2(4)=?
4(4)=16

Z nawiasu otrzymujemy 4. Następnie 8÷2 daje 4, a dopiero potem mnożymy przez 4. Prawidłowa odpowiedź to 16.

Skąd bierze się odpowiedź 1?

Najczęstszy błąd polega na założeniu, że po rozwiązaniu działania w nawiasie przechodzimy do mnożenia, a nie dzielenia. Kto tak robi, liczy nawias (2+2)=4, potem 2x4=8, a na końcu 8÷8=1. To jednak omija zasadę, że mnożenie i dzielenie są równorzędne i liczymy je w kolejności występowania.

Dlaczego warto rozwiązywać tego typu zagadki matematyczne?

  • Ćwiczą logiczne myślenie – rozwiązując krok po kroku, uczymy się analizować problem i dochodzić do poprawnych wniosków.
  • Rozwijają koncentrację – wymagają skupienia i uważności, bo jeden pominięty krok zmienia cały wynik.
  • Uczą cierpliwości – pokazują, że pośpiech często prowadzi do błędów, a spokojne podejście daje lepsze efekty.
  • Są dobrą rozrywką – wiele osób traktuje je jak łamigłówki, które można rozwiązywać dla przyjemności.
  • Budzą emocje i dyskusje – jak widać w internecie, proste równania potrafią wywołać burzliwe rozmowy i świetnie integrują ludzi.
Reklama

Zobacz także: Ta podchwytliwa zagadka rozkłada dorosłych na łopatki. Dziecko obliczy w 15 sekund

Reklama
Reklama
Reklama