Można zdać do następnej klasy z jedynką na świadectwie. Ten warunek jest kluczowy, żeby się udało
Przejście warunkowe do następnej klasy to rozwiązanie, które budzi wiele pytań wśród uczniów i rodziców. Dotyczy sytuacji, gdy uczeń nie spełnił wszystkich wymagań programowych, ale mimo to ma szansę kontynuować naukę w wyższej klasie. Wyjaśniamy, na czym polega oraz jak napisać podanie o przejście warunkowe.

- Warunkowe przejście do kolejnej klasy nie jest automatycznym uprawnieniem – by się o nie ubiegać, należy złożyć podanie.
- Warunkowa promocja do następnej klasy jest możliwa tylko w sytuacji, gdy dany przedmiot jest kontynuowany w wyżej klasie.
- Uczniowie mogą starać się o warunkowe przejście do kolejnej klasy tylko raz na jednym etapie edukacji – czyli raz w szkole podstawowej i raz w szkole średniej.
Czym jest przejście warunkowe do następnej klasy?
Przejście warunkowe oznacza, że uczeń może kontynuować naukę w kolejnej klasie mimo uzyskania oceny niedostatecznej z jednego przedmiotu. Nie jest to jednak decyzja automatyczna – wszystko zależy od tego, czy uczeń spełnia wymagane warunki oraz od decyzji rady pedagogicznej.
W praktyce warunkowe przejście daje uczniowi dodatkowy czas na nadrobienie braków i poprawę wiedzy, aby w przyszłości sprostać wymaganiom programowym.
Podstawa prawna – kiedy można ubiegać się o przejście warunkowe?
Zasady warunkowego promowania ucznia do kolejnej klasy reguluje Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – art. 44m ust. 6.
Ten przepis dotyczy sytuacji, gdy uczeń:
- nie zda egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu,
- kluczowe: ten przedmiot jest również realizowany w wyższej klasie.
Wtedy rada pedagogiczna może podjąć decyzję, że mimo niezdania egzaminu uczeń przechodzi do następnej klasy warunkowo.
- taka promocja warunkowa może być udzielona tylko raz w danym etapie edukacyjnym (np. raz w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i raz w szkole średniej),
- decyzja należy wyłącznie do rady pedagogicznej – ani rodzice, ani dyrektor nie mogą przyznać jej samodzielnie.
Co to oznacza w praktyce?
Jeśli uczeń oblał egzamin poprawkowy np. z matematyki w liceum, a matematyka jest kontynuowana w kolejnej klasie – rada pedagogiczna może zgodzić się na jego warunkowe przejście dalej. Uczeń kontynuuje naukę ze swoją klasą, ale ma obowiązek nadrobić zaległości z tego przedmiotu.
Jeżeli jednak nie zdał z przedmiotu, który kończy się na danym poziomie (np. wiedza o społeczeństwie w klasie, gdzie już się jej nie kontynuuje) – wtedy nie ma możliwości warunkowej promocji.
Jak napisać podanie o warunkowe przejście do następnej klasy?
Podanie to oficjalny dokument, który powinien być napisany w sposób rzeczowy i czytelny. Należy zawrzeć w nim:
- dane ucznia (imię, nazwisko, klasa, szkoła),
- adresata (dyrektora szkoły),
- tytuł, np.: „Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy”,
- wskazanie, z jakiego przedmiotu uczeń uzyskał ocenę niedostateczną,
- uzasadnienie – np. choroba, trudna sytuacja rodzinna, motywacja do poprawy,
- prośbę o pozytywne rozpatrzenie i zgodę na warunkową promocję.
Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy – wzór
[Miejscowość, data]
Dyrektor [nazwa szkoły]
ul. [adres szkoły]
[miasto]
Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy
Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na warunkowe przejście mojego dziecka / mojej osoby* [imię i nazwisko ucznia], ucznia klasy [numer klasy] do następnej klasy.
Powodem złożenia podania jest uzyskanie oceny niedostatecznej z przedmiotów: [wymienić].
Jednocześnie deklaruję dołożenie wszelkich starań, aby w kolejnym roku szkolnym nadrobić zaległości i poprawić wyniki w nauce.
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.
Z wyrazami szacunku,
[podpis rodzica/opiekuna prawnego lub ucznia pełnoletniego]
*niepotrzebne skreślić
Czy warto składać podanie o warunkowe przejście do następnej klasy?
Podanie jest formalnością, która umożliwia radzie pedagogicznej rozpatrzenie indywidualnej sytuacji ucznia. W wielu przypadkach to właśnie dobrze uzasadniona prośba i gotowość do nadrobienia zaległości decydują o przyznaniu zgody.
Zobacz także: Wyznanie nauczycielki: „Na myśl o wrześniu pocą mi się dłonie. Nowoczesne matki mnie zaszczują”