Reklama
  • Warunkowe przejście do kolejnej klasy nie jest automatycznym uprawnieniem – by się o nie ubiegać, należy złożyć podanie.
  • Warunkowa promocja do następnej klasy jest możliwa tylko w sytuacji, gdy dany przedmiot jest kontynuowany w wyżej klasie.
  • Uczniowie mogą starać się o warunkowe przejście do kolejnej klasy tylko raz na jednym etapie edukacji – czyli raz w szkole podstawowej i raz w szkole średniej.
Reklama

Czym jest przejście warunkowe do następnej klasy?

Przejście warunkowe oznacza, że uczeń może kontynuować naukę w kolejnej klasie mimo uzyskania oceny niedostatecznej z jednego przedmiotu. Nie jest to jednak decyzja automatyczna – wszystko zależy od tego, czy uczeń spełnia wymagane warunki oraz od decyzji rady pedagogicznej.

W praktyce warunkowe przejście daje uczniowi dodatkowy czas na nadrobienie braków i poprawę wiedzy, aby w przyszłości sprostać wymaganiom programowym.

Podstawa prawna – kiedy można ubiegać się o przejście warunkowe?

Zasady warunkowego promowania ucznia do kolejnej klasy reguluje Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświatyart. 44m ust. 6.

Ten przepis dotyczy sytuacji, gdy uczeń:

  • nie zda egzaminu poprawkowego z jednego przedmiotu,
  • kluczowe: ten przedmiot jest również realizowany w wyższej klasie.

Wtedy rada pedagogiczna może podjąć decyzję, że mimo niezdania egzaminu uczeń przechodzi do następnej klasy warunkowo.

  • taka promocja warunkowa może być udzielona tylko raz w danym etapie edukacyjnym (np. raz w klasach IV–VIII szkoły podstawowej i raz w szkole średniej),
  • decyzja należy wyłącznie do rady pedagogicznej – ani rodzice, ani dyrektor nie mogą przyznać jej samodzielnie.

Co to oznacza w praktyce?

Jeśli uczeń oblał egzamin poprawkowy np. z matematyki w liceum, a matematyka jest kontynuowana w kolejnej klasie – rada pedagogiczna może zgodzić się na jego warunkowe przejście dalej. Uczeń kontynuuje naukę ze swoją klasą, ale ma obowiązek nadrobić zaległości z tego przedmiotu.

Jeżeli jednak nie zdał z przedmiotu, który kończy się na danym poziomie (np. wiedza o społeczeństwie w klasie, gdzie już się jej nie kontynuuje) – wtedy nie ma możliwości warunkowej promocji.

Jak napisać podanie o warunkowe przejście do następnej klasy?

Podanie to oficjalny dokument, który powinien być napisany w sposób rzeczowy i czytelny. Należy zawrzeć w nim:

  • dane ucznia (imię, nazwisko, klasa, szkoła),
  • adresata (dyrektora szkoły),
  • tytuł, np.: „Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy”,
  • wskazanie, z jakiego przedmiotu uczeń uzyskał ocenę niedostateczną,
  • uzasadnienie – np. choroba, trudna sytuacja rodzinna, motywacja do poprawy,
  • prośbę o pozytywne rozpatrzenie i zgodę na warunkową promocję.

Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy – wzór

[Miejscowość, data]
Dyrektor [nazwa szkoły]
ul. [adres szkoły]
[miasto]

Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy
Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyrażenie zgody na warunkowe przejście mojego dziecka / mojej osoby* [imię i nazwisko ucznia], ucznia klasy [numer klasy] do następnej klasy.
Powodem złożenia podania jest uzyskanie oceny niedostatecznej z przedmiotów: [wymienić].
Jednocześnie deklaruję dołożenie wszelkich starań, aby w kolejnym roku szkolnym nadrobić zaległości i poprawić wyniki w nauce.
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.

Z wyrazami szacunku,
[podpis rodzica/opiekuna prawnego lub ucznia pełnoletniego]
*niepotrzebne skreślić

Czy warto składać podanie o warunkowe przejście do następnej klasy?

Podanie jest formalnością, która umożliwia radzie pedagogicznej rozpatrzenie indywidualnej sytuacji ucznia. W wielu przypadkach to właśnie dobrze uzasadniona prośba i gotowość do nadrobienia zaległości decydują o przyznaniu zgody.

Reklama

Zobacz także: Wyznanie nauczycielki: „Na myśl o wrześniu pocą mi się dłonie. Nowoczesne matki mnie zaszczują”

Reklama
Reklama
Reklama