Reklama

Niepokojące dane pokazują ogromną skalę przemocy rówieśniczej w polskich szkołach. Z raportu przygotowanego przez zespół Uniwersytetu SWPS, Fundację UNIQA oraz twórców systemu RESQL wynika, że 35 proc. uczniów w wieku 11–17 lat doświadcza bullyingu. Mimo to aż 70 proc. z nich nigdy nie zgłasza takich sytuacji. Co więcej, 75 proc. uczniów nie czuje się emocjonalnie związanych ze swoją szkołą. Te liczby pokazują, jak ogromnym problemem jest przemoc rówieśnicza i jak wielkie wyzwanie stoi przed nauczycielami, dyrektorami i specjalistami.

Nowa rola interwenta: jak działa system RESQL

W odpowiedzi na ten kryzys zespół naukowców z Uniwersytetu SWPS, we współpracy z uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami, stworzył system RESQL. Jego celem jest walka z przemocą rówieśniczą poprzez działania profilaktyczne i interwencyjne. Kluczowym elementem jest rola interwenta – osoby z nową funkcją w szkole.

Uczniowie mogą anonimowo zgłaszać niepokojące sytuacje przez aplikację mobilną RESQL. Po zgłoszeniu, interwent – osoba specjalnie przeszkolona – odbiera je poprzez panel stacjonarny. Następnie ustala, czego dotyczy problem, i decyduje, jaka pomoc jest potrzebna. Interwenci współpracują z wychowawcami, pedagogami, psychologami oraz dyrekcją szkoły. System daje uczniom gwarancję anonimowości i realną szansę na reakcję.

System RESQL jest wdrażany w coraz większej liczbie szkół podstawowych w Polsce. Docierają do nas sygnały, że uczniowie chętnie z niego korzystają i zgłaszają dziesiątki niepokojących lub kontrowersyjnych sytuacji.

Co daje uczniom interwent? Anonimowość i reakcję

Kluczową wartością systemu RESQL jest anonimowość i łatwość zgłoszenia. Uczniowie sami decydują, czy podać swoje imię lub klasę. Mogą też działać jako świadkowie – system nie wymaga, aby zgłaszający był ofiarą. To eliminuje strach przed odwetem i zwiększa liczbę osób chętnych do działania. Zgłoszenia nie trafiają w próżnię – interwenci podejmują działania i współpracują z kadrą pedagogiczną.

Dyrektor szkoły, który ma dostęp do raportów, kontroluje sytuację i wdraża działania naprawcze. Cały proces jest więc nie tylko zorganizowany, ale i monitorowany, co zwiększa skuteczność interwencji.

bullying w szkole
Uczniowie mogą anonimowo zgłaszać niepokojące sytuacje przez aplikację mobilną RESQL, fot. AdobeStock/Africa Studio

RESQL jako narzędzie walki z bullyingiem

Bullying to nie tylko fizyczne prześladowanie, ale także werbalna i psychiczna przemoc. Może prowadzić do poważnych konsekwencji: problemów w nauce, zaburzeń odżywiania, lęków, depresji. Dlatego wprowadzanie interwenta i systemu RESQL w kolejnych szkołach jest odpowiedzią na realne potrzeby uczniów i nauczycieli.

System został przygotowany przez praktyków i badaczy. Obejmuje także lekcje wychowawcze tworzone przez psychologów i pedagogów. Celem tych zajęć jest uwrażliwienie młodzieży na problem przemocy i nauczenie jej, jak reagować w sytuacjach zagrożenia.

Nowy system to krok ku poprawie bezpieczeństwa uczniów. Interwent w polskich szkołach nie tylko analizuje problemy, ale i realnie reaguje. A RESQL staje się narzędziem, które oddaje głos uczniom i daje im możliwość działania.

Źródło: SWPS, Portal Oświatowy

Zobacz też: „Nie czytam Librusa po 17”. Rodzice mają dość nadgorliwych nauczycieli

Reklama
Reklama
Reklama