Reklama

Konferencja Episkopatu Polski oficjalnie zaprezentowała nową podstawę programową dla nauczania religii. Dokument był przygotowywany przez kilka lat i jest częścią szeroko zakrojonego projektu.

Nowa podstawa programowa religii to efekt kilkuletnich prac Episkopatu

Nowa podstawa programowa ma dostosować nauczanie religii do współczesnych wyzwań edukacyjnych i społecznych. Według przedstawicieli Episkopatu nowe wytyczne mają ujednolicić i uaktualnić formację religijną młodych ludzi w Polsce.

Zmiany w treściach: pięć głównych bloków tematycznych

Nowa podstawa programowa wprowadza pięć bloków tematycznych, które mają odpowiadać na aktualne pytania i potrzeby uczniów:

  1. Pytania młodych o Boga i o świat
  2. Wiara i życie Kościoła
  3. Miejsce młodego człowieka w społeczeństwie
  4. Chrześcijaństwo w historii i kulturze
  5. Święta i tradycje katolickie

Zmiana ma dopasować treści do realiów życia młodych ludzi, ich pytań i wątpliwości oraz szerszego kontekstu kulturowego, w jakim funkcjonują.

Religia jako praktyczna wiedza i narzędzie wychowawcze

Według twórców nowego programu religia w szkołach nie powinna być jedynie przekazywaniem informacji. Dokument podkreśla znaczenie kształcenia umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy religijnej. Uczniowie mają być przygotowani do podejmowania świadomych decyzji, zrozumienia wartości oraz duchowego wymiaru życia codziennego. Edukacja religijna ma wspierać ich rozwój osobisty i moralny.

lekcje religii
Lekcje religii mają być przystępne dla wszystkich, także niewierzących, fot. AdobeStock/pelenguino

Koniec z narzucaniem wiary. Religia ma być otwarta na wszystkich uczniów

Nowa podstawa programowa religii odchodzi od obowiązku kształtowania konkretnych postaw religijnych. Lekcje nie będą już wymagały od nauczycieli formowania ekspresji wiary ani promowania praktyk religijnych.

Zajęcia mają być dostępne dla wszystkich uczniów, w tym także dla niekatolików, którzy chcą poznać podstawy religii rzymskokatolickiej. Program ma charakter inkluzywny, z naciskiem na zasadę podmiotowości ucznia.

Episkopat podkreśla: to nie reakcja na decyzje MEN

Podczas prezentacji dokumentu bp Wojciech Osial jednoznacznie stwierdził, że wbrew krążącym opiniom nowa podstawa programowa religii nie jest odpowiedzią na zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Episkopat zaznaczył, że prace nad dokumentem trwały wiele lat i mają dostosować edukację religijną do zmieniającego się świata.

Źródło: Gazeta Prawna

Zobacz też: Te dzieci rozwijają się najlepiej i rosną bezpiecznie. Ich rodzice wprowadzili 5 domowych zasad

Reklama
Reklama
Reklama